Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
04.07.2014 17:14 - ЗАКОНИ И... ЗАКОНОНАРУШЕНИЯ
Автор: bumerang Категория: Други   
Прочетен: 1199 Коментари: 1 Гласове:
2

Последна промяна: 04.07.2014 17:15


               Съгласно с нормативната уредба в РБ, имащите право на труд могат да предоставят своята работна сила на други лица т.е. работодатели, като отношенията работник и работодател се уреждат в два Закона: Закона за държавния служител и Кодекс на труда. Първият урежда служебните правоотношения на служителите на държавата, а вторият – трудовите правоотношения на наетите по КТ лица.

               Служебните правоотношения възникват на основание на административен акт (заповед), издаден от органа по назначаването, в който той определя (заповядва) условията едностранно, но в съответствие със Закона и Класификатора към него, а служителят приема да ги изпълнява.

              Трудовите правоотношения възникват на основание на договор между двете страни – работодател и работник, в който двете страни уговарят помежду си условията, но също са длъжни да спазят изискванията на КТ.

               За да се следи и контролира спазването на тези закони има съответните държавни институции, където работят също държавни служители.

                Сроковете за постъпване на държавната служба по ЗДСл и КТ са следните:

 

по Закона за държавния служител:

............................................... 

 Постъпване на служба

 

   Чл. 14. (1) Постъпването на служба става в 10-дневен срок от датата на издаването на акта за назначаване, което се удостоверява писмено. Служебното правоотношение възниква от деня на встъпване в длъжност.

 

по Кодекса на труда:

 

Начало на изпълнението (Загл. изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г.)

    Чл. 63. (1) (Нова - ДВ, бр. 120 от 2002 г., изм., бр. 105 от 2005 г.) Работодателят е длъжен да предостави на работника или служителя преди постъпването му на работа екземпляр от сключения трудов договор, подписан от двете страни, и копие от уведомлението по чл. 62, ал. 3, заверено от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите.

 (2) (Нова - ДВ, бр. 120 от 2002 г.) Работодателят няма право да допуска до работа работника или служителя, преди да му предостави документите по ал. 1.

 (3) (Отм., предишна ал. 2, изм. - ДВ, бр. 100 от 1992 г., предишна ал. 1, изм., бр. 120 от 2002 г.) Работникът или служителят е длъжен да постъпи на работа в едноседмичен срок от получаването на документите по ал. 1, освен ако страните са уговорили друг срок. Ако работникът или служителят не постъпи на работа в този срок, трудовото правоотношение се смята за невъзникнало, освен ако това се дължи на независещи от него причини, за които той е уведомил работодателя до изтичането на срока.

.......................................

 

               Както е видно от цитираните норми, срокът за държавните служители е 10-дневен от издаването на акта, а за работниците – едноседмичен от получаването на уведомление, заверено от НАП за регистрирания там индивидуален Трудов договор, освен ако страните не са уговорили друг срок в договора.

               Изненадах се, когато чух, че някой е назначен сега на длъжноста, която ще заеме след повече от 6 месеца. Питам се по кой закон е направено това?  Или онези висши органи по назначаването (самите те държавни служители или политически лица), които са го направили са ЗАКОНАРУШИТЕЛИ? Е, как тогава ще искате да се спазва Закона от всеки друг – работодател, работник, редови гражданин? Как тогава ще искаме да живеем в правова държава? И колко може да съществува държава, в която не се спазват правилата дори от изпълнителната власт?

                Тежко ни... На нас и на България.




Гласувай:
2



1. makont - Отново потвърждение на двойния аршин:
05.07.2014 08:03
заКон и" заЛъв". За съжаление. поздрави!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: bumerang
Категория: Други
Прочетен: 321447
Постинги: 203
Коментари: 290
Гласове: 542
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930